Trening med en i magen

Vi har fått en forespørsel til oss fra en av våre lesere i helgen.
Hun er i lykkelige omstendigheter og forteller følgende;

Hei :)

 Jeg har lest bloggen deres en stund, og synes den er en stor inspirasjonkilde i hverdagen! Jeg har hatt fokus på trening og et sunnere kosthold de siste årene, og nå når jeg har blitt gravid er dette blitt ennå viktigere for meg.

 Dere har tidligere skrevet litt om mat som er viktig å spise/ikke spise når man er gravid, men hvordan er det med trening? Jeg ønsker å fortsette med treningen slik jeg gjør i dag så lenge jeg klarer, men skjønner at det kanskje er noen forholdsregler man må ta. Kan dere lage et innlegg med noen gode treningstips for gravide? Dette hadde jeg satt veldig stor pris på da jeg ønsker å gi barnet vårt den aller beste starten på livet det kan få:)

 Takk for all inspirasjon og gode tips  dere formidler på bloggen deres!

 

Først så vil vi si masse gratulerer :)

Så vil vi komme med et par innspill når det kommer til trening for gravide;

Generelle råd er som følger;

Dersom du ikke har trent regelmessig før svangerskapet er det ikke tiden for å bli toppidrettsutøver nå..
MEEEN, regelmessig trening vil selvsagt komme deg til gode som gravid, av flere årsaker;

Trening i svangerskapet;
kan være med på å gjøre at fødselen går raskere og enklere
kan bidra til at du kommer lettere tilbake i form etter fødsel
kan gi mindre overdreven vektøkning
kan gi mindre og færre strekkmerker
kan forebygge åreknuter
kan forbedre holdning
kan gi bedre psykisk balanse
kan gi mindre risiko for svangerskapsdiabetes
kan gi lavere risiko for høyt blodtrykk
kan forebygge ryggsmerter
OSV... 

listen er lang...:) !

Husk at du alltid rådfører deg med din lege før du starter opp med trening i svangerskap!




Et par ting du skal huske på å UNNGÅ når du er gravid;

Aktiviteter med slag og spark
Svært høy intervalltrening
Svært høy styrketrening (økt buktrykk)
Aktiviteter med risiko for fall
Ingen liggende øvelser etter 4.mnd

Vær forsiktig med å trene i for varmt og fuktig vær, husk å få i deg nok drikke, pass på pulsen og ikke minst:
Kjenn på kroppen hva som er ok for deg.

Dette er en hårfin balanse, for man er jo ikke syk når man er gravid. Kvinner med et normalt svangerskap skal kunne trene gjennom svangerskapet, og ikke minst BØR trene under svangerskapet da det gir store fordeler for både mor og barn.

Jeg vil ikke sette opp noe program for dere gravide, for dersom dere er nye til trening vil jeg først anbefale dere å ta en prat med legen og få en bekreftelse for at dere kan trene. Så vil jeg råde dere til å kontakte en Personlig Trener, ditt lokale treningssenter eller oss på kvinnetrening.no for å hjelpe dere til den beste treningen for deg, -igjen, kun dersom dere er nye til trening og ikke vet hvor dere skal begynne..

Det er noen ting jeg kan anbefale på generelt grunnlag (med egen erfaring også, jeg trente gjennom hele mitt svangerskap:))
og det er å trene i den graden du ønsker og klarer, og å kombinere styrketrening og kondisjonstrening. 
Når det kommer til styrketrening, unngå for tunge vekter og få repetisjoner, hold deg til en vekt du kan løfte 15 repetisjoner eller mer, pass på buktrykket.
Hold deg til øvelser hvor du har begge bena plantet i underlaget, for å unngå for mye belastning på bekkenet
Ikke stretche for mye da du har hormoner som påvirker leddene dine og gjør disse mer tøyelige
I kondisjonstreningen kan du gjøre det meste, men ikke med for stor anstrengelse, altså feks ikke maks intensitet eller høy intensiv intervalltrening. Her kan du gjøre alt fra å gå tur til å jogge, elipse maskin, sykle, svømme osv

 

Det viktigste av alt igjen;

KJENN DIN EGEN KROPP OG FORM!

Jeg heier på dere alle! :)

Klem Kine

Én kommentar

Iris

21.09.2012 kl.07:20

Hei. Så bra å se at det blir skrevet litt om trening under graviditet, jeg er nok en av mange som har mange spørsmål i forhold til dette.

Håper dere kommer med flere artikler som viser forslag til øvelser, foreksempel øvelser som går på å få en bedre holdning.

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

34, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits