Sunnere med fruktose?


Fruktose har siden starten av 2000-tallet vært stadig mer populært som "bordsukker" enn ordinær sukrose (hvitt sukker) her i Norge. Fruktose ble ansett som sunnere, fordi det ikke gir den økningen i blodsukkeret som vanlig sukker gir. Vanlig sukker består nemlig av halvparten glukose og halvparten fruktose, og med glukoseinntak øker blodsukkeret kort tid etter inntak. Et økt blodsukker gir høyere nivå av insulin i kroppen, og dermed starter runddansen:

  • blodsukkeret dropper igjen, og du får økt søtsug. Resultatet er enda større sukkerinntak, mer svingende blodsukker og stadig høyere kcal-inntak. Ikke særlig bra for vekten!
  • med stadig høye insulinnivå i kroppen er fettforbrenningsevnen særdeles dårlig, og god vektregulering blir dermed enda vanskeligere!

 

Så fant man altså ut at isolert fruktose ikke gir blodsukkerøkning, og dermed hadde man en smart løsning for søtning av mat: et sukker som ikke gir blodsukkersvingninger!

 

STADIG FLERE MATVARER MED FRUKTOSE

I dag bruker produsenter fruktose til å søte maten. Du finner syltetøy, juice og saft med merker som sier "100% naturlig" eller "uten tilsatt sukker". Leser du på baksiden, under innholdsdeklarasjonen, ser du i stedet at de har brukt fruktkonsentrat eller naturlig fruktsukker. Leskedrikker (brus, saft, juice etc) er spesielt rike på fruktose, men frokostblandinger, godterier og smaksatte melkedrikker inneholder også ofte fruktose. Fruktose finnes også naturlig i frukt, og spesielt rikelig i honning.

Er honning så sunt da?

FRUKTOSE GIR METABOLSKE UTFORDRINGER

Kanskje ikke like kjent, er helseeffektene av større inntak av fruktose. Bruker man fruktosesukker daglig som søtning i bakverk, til frokostblanding, i hjemmelaget syltetøy etc, samt inntar fruktose via produkter (feks dressinger, ketchup, honning, syltetøy, saft etc) blir inntaket raskt høyere enn helsemessig forsvarlig.

Fruktose tas nemlig opp av leveren, og jo fullere leveren blir av fruktose, jo dårligere reaksjonsevne har leveren på økning i blodsukkeret (som ofte skjer parallelt pga øvrig matinntak). Resultatet er et høyere blodsukker i lengre tid etter matinntak. Samtidig vil leveren med høyt nivå av fruktose, og rikelig tilgang til glukose (blodsukker), starte en omgjøring av fruktosen til fett. Også glukose kan gjøres om til fett, men dette reguleres relativt godt av "kontrollstasjoner". Slik regulering eksisterer ikke for fruktose-omsetningen. Resultatet er et høyere nivå av fett i leveren, og dette medfører økte fettstoffnivåer i blodet etterhvert som leveren pusher fettet videre.

Hva står man igjen med da? Jo, en kropp med høyere blodsukkernivå og høyere fettstoffnivå i blodbanen, hvilket forringer evne til fettforbrenning, samt vil ha langtidskonsekvenser mht økt risiko for livsstilssykdommer (diabetes-2, hjerte-karsykdommer, metabolsk syndrom).

 

IKKE STOPP MED FRUKTINNTAK!

Joda, fruktose finnes i frukt, men i et 50-50%-forhold med glukose. Det er altså en bedre løsning å spise frukt, der halvparten av sukkerinntaket er fruktose, enn å spise matvarer med sterkt konsentrert nivå av fruktose eller å bruke fruktosesukker i kostholdet sitt. Man fraråder altså ikke å spise frukt, men vektlegger i "5-om-dagen-anbefalingen" at det handler hovedsakelig om 2 porsjoner frukt og 3 porsjoner grønnsaker hver dag! Gjerne mer: me dette som et minimum, og vektlegg altså grønnsakene!

Synes du det er vanskelig å spise mer grønnsaker?

Vi følger opp med et blogginnlegg med praktiske tips, som gjør det enklere ;)

7 kommentarer

Helsebloggen Lovelyliller.com

11.10.2012 kl.18:53

fruktose er det samme som sukker i mine øyne i raffinert form, men har ingenting i mot å spise det via frukt :)

Rikke

11.10.2012 kl.21:14

Superfin blogg :)Fint om du kommenterer tilbake!

Jane H. Johansen

12.10.2012 kl.04:28

Dadler feks vil være bedre enn ren fruktose for å søte en kake e.l. ?

Sol

12.10.2012 kl.14:27

Snakker om fruktose! Kommer akkurat inn døra fra et legebesøk der jeg har fått påvist fruktosemalabsorpsjon, altså en type intoleranse mot fruktose. En oversikt over matvarer, frukt og grønt (for grønnsaker inneholder vel også litt fruktose?) man kan spise for å unngå mest mulig fruktose hadde passet perfekt!

kvinnetrening

12.10.2012 kl.19:53

Sol: Heisan! Jeg vet ikke om du er dyktig i engelsk, men jeg vil anbefale deg å ta en titt på en nettside som beskriver fruktose-malabsorpsjon (samt en del andre sukkerarter), der bla eple, mango, pære og vannmelon nevnes som frukosterike matvarer du bør begrense. Sjekk feks også bøker der som anbefales; http://shepherdworks.com.au/disease-information/low-fodmap-diet

kvinnetrening

12.10.2012 kl.19:56

Jane H. Johansen: Ettersom en del frukter har ulikt innhold av fruktose, vil det være ulikt svar for de ulike frukter man evnt søter bakst med. For dadler ser det ut til å være noe høyere innhold av fruktose enn ønskelig; http://www.sund-forskning.dk/artikler/n%C3%A5r-fruktose-er-n%C3%B8glen

Sol

13.10.2012 kl.00:14

Tusen takk! Den linken skal absolutt sjekkes ut!

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

34, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits