Kaninfór til folket!

Som en oppfølger til forrige blogginnlegg, kommer dette med fokus på grønnsaker! Ja, for vi nordmenn spiser generelt for lite frukt og grønnsaker, og selv om de flest kjenner til anbefalingen "5 om dagen", klarer vi faktisk i gjennomsnitt kun å innta halvparten av dette. Men så setter vi fokus da: og da er det gjerne frukt vi blir bedre på å spise. Som dere kanskje skjønte av forrige innlegg, ønsker man i større grad å vektlegge grønnsaksporsjonene fremfor fruktporsjoner.

Siden 1997 har vi økt grønnsaksinntaket med 20% - og det er bra. Men samtidig har vi økt fruktinntaket med 30%, så igjen: rett fokuset mot grønnsakene!

Grønnsaksdip er supergodt og sunt! En boks med kesam, ønsket krydderblanding, og masse oppkuttede grønnsaker! Super godt mellommåltid - eller hva med kveldsmat?

 

Det er mange måter å øke grønnsaksinntaket sitt på, men det er jo bare om å gjøre å være kreativ nok til å komme på metodene. Flere hoder tenker bedre enn ett. Så her kommer dagens utfordring:

Hva er dine tips til å øke inntaket av grønnsaker?

 

Gode forslag premieres  i morgen ;)


7 kommentarer

Carina

12.10.2012 kl.20:56

*Lage juice av ulike grønnsaker (går fint i vanlig blender og-må ikke ha juicemaskin). Her er det bare å mix'e (:

*lage puré/mos av brokkoli,kålrot,blomkål osv

*ha biter/raspet ulike typer grønt i hjemmelagde kjøttkaker,fiskekaker,hamburger...

*lage saus fra bunn av, av tomatsaus med grønnsaker i (små biter/raspet)

(:

andreaha

12.10.2012 kl.21:00

haha, fin blogg!:)

Koselig med kommentar tilbake også :)

Ha en fin kveld videre!♥

Silja

12.10.2012 kl.21:21

Jeg bruker juice-pressa og kombinerer grønsaker og frukt; gjerne basert på oppskrifter fra denne: http://bokelskere.no/bok/mirakeljuice-60-gode-juicer-for-helsens-skyld/53246/

Føler meg litt "lat" når jeg drikker gulrøtter og stangselleri da men..... ;-)

Og så må jeg bare dele denne: en liten bit paprika i smoothie lagd med jordbær og banan setter en ekstra deilig spiss på smoothien ;-)

Ida Tiller

12.10.2012 kl.21:24

Dette er faktisk en veldig god kveldskos :D

Marianne

13.10.2012 kl.18:28

Spiser selv grøntfor som en kanin ;-)

For å øke grønnsaksinntaket kan man gjøre det til vane å alltid ha noe grønt ved middagen(tenk tallerkenmodellen)

Ha oppkuttede grønnsaker liggende i vann i kjøleskapet; kjempelett å snacke om man er småsulten! Dessuten kan man ha det med i veska på jobb, slik at når sulten melder seg er det lettere å ty til et sunnere mellommåltid:)

Ingrid Elisabeth

14.10.2012 kl.00:50

Det hender seg jeg har i litt ekstra grønnsaker når jeg lager tomatsuppe. Jeg bruker stavmikseren før jeg gr i tomatene, så litt gulrot eller selleri sammen med løken kan funke.

Jeg bruker også å ha med grønnsaker i stedet for frukt i matpakken: agurk, sukkererter, tomat (egentlig frukt men), avokado (også egentlig frukt), gulrot. Det er like godt som eplebiter :)

Alanna

14.10.2012 kl.15:10

Putt grønnsakene i maten! Det er en smart måte å få unger til å spise grønnsaker også. Selv en vanlig lasagne fra toro kan oppgraderes ganske mye når man har i revne gulrøtter, purre, selleri, løk, paprika... Så lenge grønnsakene kuttes vi veldig små biter, så legger ikke engang unga merke til dem ;-) I tillegg serverer vi salat ved siden av, slik at de skal bli vant til at det også hører med.

Det er klart at en lasagne laget fra brunnen av er enda bedre - men nå var det fokus på grønnsakene---var det ikke? ;-)

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

34, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits