Skikkelig travelt, aldri tid..?

Det finnes to typer mennesker: de som alltid har unnskyldninger for ikke å ha tid, og de som aktivt søker etter muligheter for å finne tid. Jeg tenker mest på "tid til trening" og "tid til matlaging"... (det er jo det bloggen her handler om). Jeg ønsker å ha god helse. Jeg ønsker å føle kroppen fungerer. Jeg ønsker god vektregulering. Jeg ønsker å spise sunn mat.
Derfor prioriterer jeg. Derfor SER jeg etter muligheter, snarere enn å se på en hver utfordring som en god unnskyldning til ikke å fikse...

Jeg har vært gjennom en tøffere periode med stort arbeidspress, og vært litt lei meg fordi jeg ikke har fått trent som ønsket. Men ved nærmere ettertanke har jeg egentlig trent, det er bare det at de 30 min øktene jeg klemte inn på morgenen før frokost ikke "teller" for meg. Styrkeøkten jeg normalt har på kvelden er den skikkelige treningen liksom. Men jeg ser jo nå i etterkant at jeg fikk jo trent da ;) Jeg fant tid til trening!! På morgenen! Hvor finner du tid og anledning? Man må ikke være morgenmenneske for å trene om morgenen; man bare gjør det noen ganger, fordi man ser at det ellers ikke lar seg gjennomføre!

I går var jeg på reise hele dagen. Så ikke barna før jeg reiste om morgenen, og kom hjem etter at de har lagt seg. Jeg vet det blir stress for mann på sånne dager,  som kommer sent hjem fra jobb, må haste innom barnehage før den stenger, og har også en sulten skolejente hjemme som venter. Derfor har jeg tilrettelagt. Kvelden i forvegen kokte jeg opp hjemmelaget suppe, fullkornmakaroni og hadde også kjøttet klart. Bare å varme opp for den forlatte gjengen der hjemme i ettermiddag. Ingen sure miner, ingen kranglete, sultne barn (-eller pappa!). Dessuten ingen dårlige ferdigeretter eller hurtige, lite gjennomtenkte løsninger. Tilrettelagt!



Jeg valgte å ikke dumpe ned i sofaen og la timene passere uten evne til å gjøre noe. I stedet brukte jeg anledningen til å gjøre hverdagen enklere. Kvelden ble brukt på kjøkkenet. Jeg ser vel ikke lei meg ut fordét, gjør jeg?

Jeg har skrevet om andre smarte hurtigløsninger i hektiske hverdager også. Det er i grunn kreativitet og VILJE det står på. Let etter muligheten. Ikke se kun utfordringer og mulighet for nok en dårlig unnskyldning.  Suppen jeg lagde, kan fint fryses ned i porsjoner og raskt varmes opp i senere, travle dager. Du finner denne, og flere andre oppskrifter, hos kvinnetrening.no!

5 kommentarer

Silja

07.11.2012 kl.09:48

Jeg må le litt! Det er i grunn litt rart hvordan vi definerer en treningsøkt. Som du sier så har du jo fått trent om morgenen; du bare ser ikke på økta som en ordentlig treningsøkt og da teller det liksom ikke helt..... Sånn er det med meg også.

Jeg har ved flere anledninger brukt halvtimen mellom kl.17:30-18:00 til å løpe oppvarming for deretter å trene styrke i 30min hjemme. Denne timen, mens lillegutt ser på barne-tv, og gemalen er hjemme for nærmest "å snu i døra" så har jeg altså benyttet luken hvor jeg har hatt barnpass til å trene. Mannen ser jeg senere på kvelden når han kommer hjem igjen og lillegutt er uansett opptatt med barne-tv; så hvorfor ikke? Saken er bare at jeg ikke ser på dette som ordentlig trening fordi det liksom ikke er verken fugl eller fisk; ikke egentlig kondisjonstrening og ei heller ikke beintøff styrketrening. MEN, "hva det er" er jo i grunn ikke det viktigste: det viktigste er at jo at jeg får en liten halvtime for meg selv ute i frisk luft og føler velvære etterpå ;-)

kvinnetrening

07.11.2012 kl.10:06

Silja: hehe, knallbra! Det er klart at trener man mye, vil man ha sine krav til hva en skikkelig treningsøkt er. Men dette poengterer også hvor god man kan være til å finne tid til litt fysisk aktivitet, mens andre ikke evner å gjøre dette. Kanskje nettopp de som hadde hatt best utbytte av det hele. Rutineendringer og positivt syn på muligheter er vel stikkordet!

Godt jobbet Silja!

neverleavewithout

07.11.2012 kl.10:51

Kjenner selv at det er veldig forskjellig hva tankemåten gjør med oss! Tenker man at man skal få tid til å trene, vel da finner man som regel tid, de dagene jeg tenker at jeg ikke har tid, vel da blir ikke treningen gjort selv om jeg kanskje egentlig hadde minst like god tid til trening de dagene! Så nå prøver jeg og tenke at jeg har tid til trening, det er snakk om prioritering! Mannen tenker fortsatt at han aldri har tid til å trene, men jaggu hadde han tid til å trene en halvtime i går allikevel mens jeg lagde middag istedenfor at vi lagde den sammen (jeg tvinger han litt nå fremover for å vise han at trening kan skvises inn i løpet av en dag uansett som regel!). Vi spiste jo uansett sammen så kvalitetstiden ble det også tid til. Vinn, vinn!

kvinnetrening

07.11.2012 kl.11:28

neverleavewithout: Smart ;)

Marte

07.11.2012 kl.22:22

Jeg har i min nye jobb litt nye arbeidstider så hver 3 uke jobber jeg kveld. Den uken blir det ikke sove lenge.. som mange andre kansje ville gjort.. men da blir det trening på morgen\formiddag. Herlig! Mat rutinene blir også litt forandret.. det må jobbes litt mer med for å få det skikkelig på plass! Det er også bra i forhold til å forandre på treningsrutiner! Blir tvunget til trene styrke på en annen dag og tid enn en pleier.. åå hjelpes såå støl en kan bli ;o)

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

34, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits