Er det riktig det jeg har hørt, at korn er usunt?

Jeg har lyst å referere et spørsmål, og tilhørende svar som ble gitt, da en bekjent av meg spurte om hvorvidt korn er sunt. Det er mange som unngår korn fordi de er farget av lavkarbobølgen som startet for fullt her i landet i fjor. Heldigvis har en del av de aktive erfart at dette ikke var så enkelt når kroppen trenger riktig energi for effektiv trening. Men en del velger å avstå fra korn fordi de også har hørt rykter om at man blir underernært av å spise slik mat. Det handler om antinæringsstoffer som finnes i korn, som binder mineraler og gjør de tungtfordøyelige for oss. Det resulterer i at vi tar opp feks mindre jern fra maten, og kan risikere å få mangelsymptom på dette. De samme gjelder andre næringsstoffer. Her kommer min vurdering av dette:

 

Det hevdes at brunris og kornprodukter inneholder mer vitaminer og mineraler men så ser man en netto reduksjon i statusen i kroppen ved inntak av dette . et tap som er høyere enn inntaket, mens man ved inntak av hvit ris så en netto økning av statusen i kroppen. Dette har sammenheng med innhold av såkalte "anti-nutrients" som både hemmer opptaket av vitaminer/mineraler og som fører til utskillelse av eksisterende lagre i kroppen. Pluss masse sidetemaer osv. Vært spennede med en kommentar fra deg!

 

 

SVAR:

Fullkornprodukter fremmes jo som sunnere dels pga fiberinnholdet og dels pga større næringstetthet med mye mineraler. Utfordringen er innholdet av bla fytinsyre i korn, som binder mineraler og gjør de tungtfordøyelig. Det nytter jo ikke at en matvare er stinn av bra næringsstoffer, dersom kroppen ikke klarer å ta disse opp. For de fleste kornprodukter vil problemet med fytinsyre reduseres dersom kornet bløtlegges. Korn består nemlig også av enzymet fytase, som aktiveres ved bløtlegging, og som da vil deaktivere fytinsyren. Da blir også mineraler tilgjengelig for kroppen i større grad!

Varmebehandling av korn vil på sin side ødelegge fytase, slik at den ikke får gitt denne gunstige effekten. Jeg fronter ofte havre som et meget sunt kornalternativ, pga dens meget gode næringssammensetning, deriblant mye jern til korn å være. Men jeg vet i grunn samtidig at dette blir litt feil, fordi havre både har lite fytase i seg, og ved feks koking av havre til grøt, vil det evnt lille som finnes, ødelegges. Jernet i havre kan derfor antas å ha dårlig tilgjengelighet for kroppen. Jeg har hørt at bløtlegging av havre, spesielt sammen rug (som har mye fytase) skal bedre dette noe.

Vel, uansett: hvor stort er dette problemet for den vestlige verden (-altså underernæring!)?!

Kanskje litt. For mange er diffust "dårlige". Vi er trøtte, utslitte, har lite overskudd, litt fordøyelsesbesvær (oppblåst, forstoppelse og nå og da "løs mage"), blir kanskje litt for raskt forkjøla etc. Dette kan i stor grad skyldes stress (vi lever i et særdeles stressende samfunn i dag), men også dårlig ernæingsstatus. Det er ikke lett å vudere slik ernæringsstatus, ettersom vi ikke har gode nok tester for slikt (noen fungerer bra; slik som jern-prøver, vit-d status og b-12). Så for de som har subklinisk mangel, altså ikke så alvorlig mangel at de uttrykker tydelige mangelsymptomer, så kan det være et reellt problem at korn stjeler næring fra maten.

Utfordringen videre er å forstå; hva kommer først av høna eller egget. Har vi spist mye fullkorn og blitt "underernærte" , eller spiser vi rett og slett for dårlig i dag, slik at dette i seg selv er årsaken til våre subkliniske mangler (eller i alle fall symptomer på sådan)? Undersøkelser fra det norske kostholdet, publiseres årlig fra helsedirektoratet  viser jo at vi spiser for lite fullkornsprodukter (det er jo her mineralene ligger, ikke i loff og kneipbrød, cornflakes og cherios!), at vi spiser for lite frukt og grønt, og for lite fisk blant annet! Fiberinntaket er i snitt på 15 g pr dag, men burde være på det dobbelte. Om vi velger å spise mat som ikke gir oss fiber, har vi automatisk valgt å innta mat som heller ikke er så næringsrik. Mineraler ligger nemlig ofte i tett tilknytning til nettopp fiberet!

 

Videre viser denne rapporten at matinntaket vårt gir for lite jern, kalsium, folat, vitamin-D og vitamin-E, og for mye sukker og (mettet-) fett.

Disse funn vil i seg selv også kunne forklare helsetilstanden til befolkningen, slik som beskrevet ovenfor.

 

Så altså: er bruk av fullkorn et problem, eller en bedre løsning?.....

 

 

Les også kommentarer til moderne brødbaking i Tidsskrift for Norsk Legeforening: KOSTHOLD OG HELSE 

 


4 kommentarer

Silja

08.11.2012 kl.09:24

Det er liksom et paradoks at kornet, som hevdes å være den største kilden til jern i vårt kosthold, samtidig inneholder opptakshemmende fytinsyre. Nå er det jo langt fra bare jern som er viktig her men som aktive kvinne er det jernet som vi kanskje i hovedsak sliter med å få nok av i perioder.... Personlig har jeg erfart at jeg får lavt jern de periodene jeg ikke baker grovt brød med hvor jeg spiser kjøpe-brød fra butikkhylla. Det vil selvsagt aldri være helt sort-hvitt, så man kan ikke se seg blind på en ting men må betrakte totalbildet i disse periodene (eks mengde trening, stressnivå, den totale komposisjonen og mengden av mat man inntar etc). For min del har jeg likevel landet på at jeg fungerer best og samtidig har nok jern i kroppen når jeg spiser hjemmebakt grovt brød.... men dette gjelder meg og behøver slettes ikke være representativt! ;-)

kvinnetrening

08.11.2012 kl.09:41

Silja: Ja, det kan jo absolutt ligge noe i dette. Men for å følge de beste retningslinjer: bløtlegg kornet før videre baking, slik at fytasen får virket best mulig. Ikke uten grunn at surdeigsbrød også anbefales; melkesyrekulturen bedrer hele prosessen den også!
Og dette du nevner om kjøpebrød Vs hjemmelaget: god forklaring i starten av denne artikkelen fra Legeforeningen: http://tidsskriftet.no/article/1598278/

Hjemmebakt er best - og så den lukten da!!! Mmmmm...

kvinnetrening

08.11.2012 kl.09:44

Silja: ...har tillat meg å legge til den linken jeg gav i forrige kommentar, i originalteksten på bloggen ;)

Silja

08.11.2012 kl.10:31

Meget bra! ;-)

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

34, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits