Nytt år...!

Lenge siden sist nå..
Det kommer snart mer informasjon om hva som skal skje videre, det SKAL skje mer videre:)

Enn så lenge tenkte jeg gi deg litt input innfor det nye året! 

Året som skal bli en BRA et, ikke sant?!

Nå kan du starte med blanke ark...
Med blanke ark? 

Vi har snakket om det tidligere...
Dette med å starte på blanke ark. 
Om det er en mandag, en ny måned eller et nytt år. 
Selv om det beste er å være "god" hele tiden, gjennom hele uken, hele måneden og hele året, så kommer vi kanskje ikke unna nyttårsforsettene? 
Så da tenker jeg at det er lke greit å skrive litt om dette.

Nyttårsforsetter fra Wikipedia; Nyttårsforsett er en uttrykt mål , plan eller ønske for det nye året. Det kan være å begynne med noe nytt, slutte å gjøre noe, kutte uvaner, etablere nye vaner, øke en ønsket aktivitet eller minske en uønsket, for å gi seg selv en høyere livskvalitet. Blant populære nyttårsforsett er å spise sunnere eller spise mindre, slanke seg, lese mer, studere hardere, drikke mindre, drikke mer, røyke mindre, slutte å røyke, kutte ut godterier, trene hardere, se mindre TV, være god mot medmennesker, jobbe mer, jobbe mindre, spare mer eller bli en mer bevisst forbruker. For media er det vanlig å koble stoff om nyttårsforsett til kjendisstoff. Staten kjører gjerne en ekstra runde med Røykeslutt-kampanjen i forkant av nyttår og annonsering for nikotintyggegummi og -plaster intensiveres i denne perioden hvor mange har lett for å sette seg høye mål og fylle hodet med vakre intensjoner. Nyttårsforsetter er kjent for ikke å vare så lenge man egentlig har hatt til intensjon.

Altså, som du leser nyttårsforsetter er "kjent" for å ikke vare... 
Det kan man gjøre noe med! 
Hvordan? 
For det første; som jeg har skrevet tidligere, forsettene er ofte en direkte konsekvens av at man føler julen har gått litt overstyr med for mye mat og drikke og for lite aktivitet, man føler seg rett og slett overfylt og derav dårlig samvittighet. Det er denne dårlige samvittigheten som fører til at man setter seg tøffere mål, for å ?ta igjen? for utskeielsene i julen. Og som med mange andre mål som blir satt på bakgrunn av dårlig samvittighet, så blir de vanskelig å følge.

Så...! Hva med å ikke skeie HELT ut i julen :) ...ikke alltid like lett for alle. 
Så hva kan vi gjør med dette? 
Jo ?vi kan starte med å si at ?julen har gått, jeg har spist for mye, vært i for lite aktivitet ? MEEEN, jeg har koset meg masse, hatt det hyggelig og gledet meg over høytiden, og har en god mulighet til å spise mindre og være i mer aktivitet når julen er over. = MINSKE DEN DÅRLIGE SAMVITTIGHETEN! ?Akseptere? at vi ha skeiet litt ut, og heller jobbe videre mot hverdagen som kommer i januar.

Vi kan starte med det å sette seg mål;

 

Som du ser av bildet :) 
et mål bør være;

Spesifikt 
Målbart 
Gjennomførbart 
Relevant 
Tidsbestemt

Mange sier kanskje til deg at de ?skal komme i bedre form?, ?bli slankere?, ?gå ned i vekt?, ?være mer aktiv?. 
Dette er gode tanker, men ikke et mål! 
For når kan de si at de har nådd målet sitt? 
Når er de ?i bedre form? eller ?slankere? eller ?mer aktiv??

Nei, et mål bør heller høres litt mer slik ut:

Jeg skal bli slankere = jeg skal gå ned X kg! 
Jeg skal bli i bedre form = Jeg skal klare å løpe 5 km! 
Jeg skal gå ned i vekt = jeg skal ned X kg! 
Jeg skal bli mer aktiv = jeg skal trene 3 ganger pr uke!

Og ikke minst ?når skal de være i mål? Er det om 4 uker? Er det til påske? Er det til sommeren? 
Sett en tid på målet, da har du mulighet til å planlegge hvordan du skal nå målet ditt. 
Og ikke minst ?du kan feire at du har nådd målet ditt!! 
Det er ofte en god motivasjon å bestemme seg for en gitt premie for måloppnåelse, alt fra en frisørtime til en nye veske :)

En ting til med mål... De skal være realistiske! Jeg opplever at mange sier at de skal ha mål på å trene 5 ganger pr uke. Når jeg spør hva de trener nå, og svaret er 1-2, så ber jeg de alltid gå ned på målet sitt. 
IKKE for at jeg ikke tror at de kan klare det, men det er en grunn for at de trener 1-2 ganger pr uke i dag! 
Det er en MYE bedre følelse å kunne klappe seg selv på skulderen på fredag, for at du har klart de 3 gangene du satt deg mål på (som er 1-2 mer enn vanlig), enn å ha klart 3, men målet var på 5 ?og da egentlig ikke ha lyktes med målet... 
Dette hørtes kanskje komplisert ut, men likevel... Viktig!

Dersom det er antall økter pr uke som skal være målet ditt.. 
Sett deg ned, se på din vanlige uke ?se på hvor mange økter det faktisk er mulig å få til. 
Er det 5? 
Er det virkelig mulig å få til 5 økter? 
Eller er 3 eller 4 mer sannsynelig?

Mål skal være ?hårete?, det skal være slik at du skal jobbe for å klare det ?men de må ikke være urealistiske ?da er sannsyneligheten for å ikke lykkes stor.

Dette var mål...

Så er det gjennomføringen!

Si at du har satt deg et mål på å trene 3 ganger pr uke, og ikke spise godteri på hverdagene, frem til påsken. 
Et kjempe godt mål! 
Hvordan skal du klare det? 
Lag deg en plan for hvordan du skal gjennomføre, da er muligheten for å lykkes MYE større :)
Hva med å lage ukeplaner? 
Ukene er ofte ulike, sett av 5 minutter hver søndag, se på hvordan neste uke ser ut. 
Bestem deg for hvilke dager du skal trene, på hvilket klokkeslett og hva du skal trene. 
Skriv dette ned i kalenderen din, slik at du har en ?treningsplan?, nesten på lik linje med din arbeidsplan/studieplan!

Dette øker sjansene for at du klarer å gjennomføre det du planlegger og har mål på. 
Vær helt klar og tydelig på hva målet ditt er. 
Skriv dette gjerne ned på en lapp som du har et sted godt synelig. 
Del dette med andre! 
Dette gjør at du forplikter deg til å klare det!

Har du tenkt på hva som ligger bak målet? 
Den egentlige grunnen?

Les disse artikklene;

Hva ligger bak?

Om å se seg selv lykkes

Dette kan kanskje være til litt hjelp:)

Om å lykkes

Motivasjon hvem

Hva skal til

Vi har alle forsetter, vi skal alle ?starte på blanke ark? i det nye året:) 
Jo mer klare og tydelige og ikke minst realistiske mål vi har, jo lettere klarer vi å nå dem, og få forsettene til å bli gode vaner, ikke bare de første ukene i januar, men resten av året.

Hjelp deg selv til å lykkes, gjør det enkelt for deg selv :) 
Gleden man får ved å nå sine mål er med på å øke selvtilliten, mestringsfølelsen og det gjøre det lettere å fortsette med å sette seg mål fremover. 
Snu heller trenden om nyttårsforsetter som ikke varer til å bli nyttårsforsettene som blir bedre år for år? :) 
Klarer man å sette seg realistiske mål, er sannsyneligheten for å klare de større og etter hvert som man klarer disse målene, ha man jo fått de til å vare, og til å bli gode vaner og ikke forsetter!

Én kommentar

NuSkin Tina

01.03.2013 kl.22:35

Motivajon!!:-)

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

34, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits